Mail ons

info@fiac.nl

Bel ons

0252-340413

“Personeelsmedewerker kan sparringpartner zijn”

Personeelsmedewerker in zijn netwerk

Wim van der Veer brengt in cursus saaie regels tot leven

“Je hebt enig historisch inzicht nodig om de rechtpositie van onderwijspersoneel te begrijpen. Er zijn veel rare overblijfsels uit het verleden in de regelgeving en de CAO’s. Terwijl over actuele thema’s als het verminderen van de werkdruk juist weer heel weinig geregeld blijkt te zijn. Door je als medewerker personeelszaken meer inzicht te verwerven, kun je dingen beter regelen voor het personeel van je school. Ook word je een sterkere gesprekspartner van de schoolleiding.” FiAC-docent Wim van der Veer, zelf schoolleider in Leiden, kijkt met plezier uit ‘zijn’ de cursussen voor personeelsmedewerkers dit schooljaar.

Docent Wim van der Veer

Het personeelsbeleid en het hanteren van bijhorende regelgeving is vanouds het domein van de schoolleiding. Wim van der Veer vindt dat het ook in belang van de (con)rector of directeur is dat een medewerker voor personeelszaken zich beleidsgericht schoolt. “Met de veelheid aan thema’s en regels is personeelszaken een complexe portefeuille, waar je op school zelden een sparring partner voor vindt. Vandaar dat ik met deze cursus een zekere gelijkwaardigheid in kennis en achtergrond nastreef. Je hebt als schoolleiding baat bij medewerkers die soms kritische vragen stellen. Die leveren ook input voor je beleid.”

Vreemd getal
Het onderdeel dat Wim van der Veer verzorgt betreft de opbouw en de reikwijdte van de CAO. “Ik neem de groep mee naar de intenties achter de regels, die op zichzelf soms wat bizar kunnen overkomen. Een cijfer als 1659 uur in de jaartaak klinkt vreemd. Je zou een op een rond getal afgerond aantal uren verwachten. Het is één van de dingen die je alleen vanuit het verleden kunt begrijpen. Achter regelingen liggen soms keuzes die meer dan twintig jaar geleden bij de invoering van de lump sum zijn gemaakt.”

Wim stelt vast dat veel in die periode geregeld is, maar veel ook niet. In hoe scholen functioneren is minder veranderd dan je in het gedrag van de leerlingen en ook in de regelgeving. “De grotere beleidsvrijheid die scholen 30 jaar geleden kregen, is zelden volledig ingevuld. Veel is nog steeds zo geregeld als in 1996, Niet langer door de overheid, maar als keuze van de school zelf. Tegelijk zitten er vooral in de bekostiging elementen -ik noem het zelf bewust gemaakte fouten- die fusies en schaalgrootte moesten stimuleren.”

Verminderen werkdruk
Over het thema waar het onderwijspersoneel veel mee bezig is, de vermindering van de werkdruk, zijn intussen bepalingen in de CAO’s opgenomen. “Als ik er goed naar kijk, zie ik iets knellends in die bepalingen. Het doel is door de cao-partijen gesteld, maar je zult er als school zelf de passende maatregelen èn het budget voor moeten vinden. In situaties als deze heb je schoolleider belang bij personeelsmedewerkers met een voldoende kennisniveau, voor kruisbestuiving en nieuwe ideeën. Er is nooit gebrek aan praktijkvoorbeelden, waar we de cursus heel concreet mee kunnen maken. Uiteraard steek ik zelf ook dingen op uit de voorbeelden van de deelnemers.”

‘Maar’ een paar procent
Tijdens de cursus gaat de eerst saai ogende materie steeds meer leven, merkt Wim van der Veer. “Als je met de regelgeving echt aan de slag gaat, krijgen deelnemers er lol in. Net als thuis heb 95% van je budget als vaste lasten. Maar op schoolniveau is 5% ruimte wel een bedrag van enkele tonnen. Dat kun je helemaal vrij besteden. Van de loonsom, de grootste post, gaat in principe 10% naar scholing. Dat is geen uitgavenpost, maar een investering in je mensen om de  onderwijsvisie vorm te kunnen geven. Een personeelsmedewerker kan op basis van beleid ervoor zorgen dat het scholingsgeld zo wordt besteed, dat je er voor je beleid maximaal rendement uit haalt. Uit onderzoek blijkt dat scholingsplannen en beleid voor vermindering van de werkdruk meestal heel beperkt zijn ingevuld. Een mooie uitdaging in het verlengde van mijn cursussen.”

Wil je meer informatie? Bekijk hier het overzicht van cursussen voor P&O/ HRM medewerkers in het onderwijs.

gerelateerde artikelen