Schaduw op het schoolplein: wanneer geweld binnenkomt

Jongens-met-capuchons-op-schoolplein

“Hij had een vuurwapen bij zich.” Het zijn zinnen die je liever hoort in een thriller dan op het schoolplein. Toch worden scholen steeds vaker geconfronteerd met signalen dat jongeren wapens in hun bezit hebben of ermee dreigen. Via sociale media circuleren foto’s en berichten waarin wapens plots heel normaal lijken. Jongeren zelf spreken er soms met een verbijsterende vanzelfsprekendheid over. Zoals een scholier het onlangs omschreef: “het is best makkelijk om zo’n wapen via social media te regelen.” (Bron: EenVandaag)

De stille escalatie

Op veel middelbare en basis­scholen sluimert de dreiging. Incidenten met geweld, dreiging of bezit van wapens vinden vaker plaats — niet alleen fysiek, maar ook via online kanalen. Jongeren zijn digitaal met elkaar verbonden, wat de drempel voor grensoverschrijdend gedrag verlaagt. Wanneer een leerling op het schoolplein of in een videobelgroep openlijk een wapen noemt of laat zien, verandert de sfeer in één klap: angst, onzekerheid, een gevoel van kwetsbaarheid.

Dit roept vragen op:

  • Hoe kun je wapenbezit op school detecteren of voorkomen?
  • Welke protocollen hanteer je als er sprake is van een dreiging?
  • Hoe werk je samen met politie, gemeente en externe partners zonder de veiligheid van de school te ondermijnen?

Dit zijn geen theoretische vragen: het kunnen momenten zijn waarop een veiligheidscoördinator het verschil kan maken.

De rol van de veiligheidscoördinator

In zulke situaties staat één persoon centraal: de veiligheidscoördinator. Die is verantwoordelijk voor het integrale veiligheidsbeleid, het maken van draaiboeken, de samenwerking met externe instanties en het coördineren van preventie én interventie.

Stel je voor:

  • Een leerling stuurt via een chat een foto van een wapen naar een klasgenoot.
  • Een docent hoort geruchten over wapens in de buurt van school en vraagt advies.
  • Vanuit groepsdynamiek en polarisatie ontstaat opeens een gespannen incident in de aula.

Hoe ga je als school hiermee om? Als veiligheidscoördinator ben je dan een belangrijk aanspreekpunt. Jij zorgt dat er duidelijke protocollen zijn, dat docenten weten wat te doen, en dat de juiste procedures gevolgd worden — vanaf het moment van detectie tot aan nazorg.

De 6-daagse FiAC-leergang ‘Veiligheidscoördinator in het onderwijs’ richt zich precies op deze taken: hoe bouw je beleid, hoe voer je risicoanalyses uit, hoe leid je incidenten en crises in goede banen en hoe organiseer je structurele samenwerking met externe partners. De kennis die je opdoet, is niet alleen relevant, maar ook direct toepasbaar.

Leren vóór escalatie

Dit is geen roep om angst, maar om waakzaamheid. We willen niet wachten tot het misgaat voordat we handelen. Juist nu is het essentieel dat scholen proactief zijn: veilig beleid maken en kunnen ingrijpen vóórdat de situatie escaleert.

De leergang Veiligheidscoördinator biedt:

  • Ondersteuning bij het maken van veiligheidsplannen
  • Kennis over crisismanagement en de-escalatietechnieken
  • Hands-on inzichten over samenwerking met politie, jeugdzorg en gemeente
  • Praktische oefeningen en casussen uit de onderwijspraktijk

Door je te scholen, bouw je aan een veilige leeromgeving. Je verhoogt niet alleen je eigen slagkracht, maar helpt de hele school – leerlingen, docenten én ouders — zich beschermd te voelen.

Durf de verantwoordelijkheid te nemen

Nieuws als dat uit Beverwijk maken pijnlijk duidelijk: geweld tussen jongeren is niet fictie, het gebeurt. Een veiligheidscoördinator staat daarbij  in de frontlinie van preventie én interventie.
Wil jij je school bewapenen met kennis in plaats van wapens, en klaar zijn voor onverwachte situaties? Meld je dan aan voor de uitgebreide 6-daagse FiAC-leergang ‘Veiligheidscoördinator in he onderwijs’. Samen met collega’s uit het hele land maken we van de school een plek waar leren en veiligheid hand in hand gaan. Kijk voor meer informatie op www.fiac.nl.

gerelateerde artikelen