In deze workshop denken we praktisch na over ‘klantvriendelijkheid’ anno nu binnen de eigen school. We geven aan hoe je klantgericht werken kunt combineren met duidelijkheid over (on)mogelijkheden èn over gewenste omgangsvormen. Dat voldoen aan een verzoek niet mogelijk of misschien zelfs wel ongewenst is, blijkt vaak lastig bespreekbaar te maken. Zeker als er tijdsdruk is of wordt neergezet, moet ander werk soms blijven liggen of komt de kwaliteit onder druk.
Klantvriendelijkheid speelt op school niet alleen rond facilitaire dienstverlening. Ook alle contact met ouders/verzorgers valt eronder. Het bespreken van leerprestaties, ziekte of gedrag van leerlingen leidt soms tot weerstand. Soms zelfs tot een agressieve bejegening van medewerkers van de school. Denk onder meer aan verzet tegen de adviezen in groep 8 van de basisschool en aan het toenemend aantal ouders dat de school binnenloopt om ’eventjes’ (dus per direct) verhaal te halen over iets dat hun kind op school meemaakte. Met ‘gewoon’ klantvriendelijk gedrag kom je dan meestal niet ver.
Het is daarom tijd om na te denken over een nieuwe benadering, die uitgaat van dienstverlenend zijn in een respectvolle, meer gelijkwaardige verhouding. Met spelregels die helder zijn en ieder belang meewegen. Zo komen we tot Klantvriendelijkheid 2.0 oftewel klantduidelijkheid!