We nemen elkaar waar via verschillen die we zien, maar koppelen daar vaak ook snel een oordeel aan. Bij hoe we met de ander omgaan, spelen die oordelen een rol. En tot het beleid, de eigen keuzes van een school, hoort ook dat niet iedereen over alles wat zeggen heeft, of beter gezegd: te bepalen. Je vrij mogen uitspreken is een grondrecht maar waar gedragsregels zijn, is het bijvoorbeeld niet aan leerlingen om die te veranderen.
Bij inclusiviteit gaat het erom dat iedereen op school welkom is, in alle diversiteit dus. Samen probeer je elke dag voor iedere persoon - leerling en medewerker - het beste eruit te halen. Inclusiviteit betekent echter ook dat niet iedereen ove alles mbeebeslst, of dat ieder gedrag getolereerd wordt. Ieder heeft een eigen plek en rol in de school, waar je samen ook duidelijkheid aan hebt te geven.
Op een studiedag gaan we het hebben over verschillen, hoe die je emotie en handelen bepalen, hoe oordelen jou en anderen belemmeren. Dit betekent naar jezelf kijken, maar ook de betekenis verkennen wat jouw opstelling handelen beteken voor je collega’s, de leerlingen, dus voor de hele school. De trainer en de cotrainer nemen je mee in deze spiegeling.