Conciërge

1 jun 2018Leidinggeven en communiceren als hoofdconciërgeNog enkele plaatsen
1 jun 2018Pedagogisch conciërgeNog enkele plaatsen
1 jun 2018Veiligheid, beveiliging en toezicht
9 nov 2018Leidinggeven aan een team voor hoofdconciërgesNu met vroegboekkorting
14 nov 2018Pedagogisch conciërge 2 (Verdiepingstraining)Nu met vroegboekkorting
15 mrt 2019Conciërge in het onderwijsNu met vroegboekkorting
15 mrt 2019Facilitair beheer & coördinatie voor (hoofd)conciërgesNu met vroegboekkorting
Ga naar alle opleidingen

Interculturele communicatie voor conciërges

Scholen zijn in de afgelopen jaren multiculturele centra geworden. Voor de conciërges in het voortgezet onderwijs is het een uitdaging om leerlingen met verschillende achtergronden in het gareel te houden. Het gaat best goed, maar het kan beter, zegt FiAC-trainster Meghna Kumar. “We moeten beter nadenken over hóe we dingen tegen elkaar zeggen.”

Lees Artikel

Conciërge met eelt op zijn ziel is goud waard

Scholen zijn de afgelopen jaren ware smeltkroezen van culturen geworden. Voor conciërges is het soms een uitdaging om daarmee om te gaan. Conciërges willen een omgeving creëren waar de kinderen zich veilig voelen. Dat doen ze op basis van het schoolbeleid, de werkafspraken en de steun van de organisatie. Maar de echte meerwaarde van een conciërge zit in zijn inborst en levenservaring.

Lees Artikel

“Criminaliteitspreventie doe je met elkaar!''

Veiligheid is op scholen een belangrijk onderwerp. De conciërge speelt daarbij een cruciale rol, want hij is vaak de eerste die met problemen wordt geconfronteerd. Maar hij moet wel gesteund worden door de directie en het OP, zegt Gerard Donders, docent bij FiAC. “Een conciërge kan niet in zijn eentje garant staan voor de veiligheid op school.”

Lees Artikel

Betere teamprestaties vragen om communicatieve vaardigheden

De conciërge is allang geen eenpitter meer binnen de muren van een middelbare school. Scholen voor voortgezet onderwijs en mbo´s kennen inmiddels professionele conciërgeteams die vaak aangestuurd worden door het hoofd facilitaire dienst. Die teams bestaan uit medewerkers met verschillende niveaus en een diversiteit aan taken. Dat maakt het werken met hen bijzonder, vindt Roderik Sommerdijk. Voor het FiAC traint hij al ruim tien jaar onderwijspersoneel in het omgaan met agressie en het verbeteren van de samenwerking.

Lees Artikel