Wanneer | Waar | Prijs | Certificaat |
---|---|---|---|
11 en 18 maart 2026 | Utrecht | € 1.225,- | Ja, FiAC instituut |
Schoolmanagers en teamleiders beschikken in veel situaties over eigen budgetten. Dit betekent dat zij te maken krijgen met beleidsplannen maken, begrotingen opstellen en het afleggen van verantwoording hierover. Kennis van financieel management, waaronder het vertalen van (onderwijs)beleid in financiële cijfers, het opstellen en leren doorgronden van een begroting en het kunnen lezen van een budgetverantwoording/ jaarrekening, wordt bij deze doelgroep dan ook wenselijk geacht.
Deze 2-daagse cursus ‘Financiële kennis en inzicht voor onderwijsmanagers’ belicht de belangrijkste aandachtsgebieden waarmee onderwijs- en afdelingsmanagers op het terrein van financieel management worden geconfronteerd en biedt instrumenten om als manager financiële informatie te genereren en te beoordelen en daarmee kosten te beheersen.
De cursus is bedoeld voor leidinggevenden binnen het onderwijs, zowel van onderwijsafdelingen als van ondersteunende diensten. Doel is als manager een steviger gesprekspartner op financieel terrein te zijn richting schoolleiding en/of schoolbestuur.
De cursus is opgebouwd rondom 3 hoofdthema’s:
- Basiskennis bekostiging, budgettering en verantwoording
- Het verwerken van beleid en activiteiten in de eigen afdelings-/ schoolbegroting
- Het financiële spel intern/extern beheersen.
Middels deze thema’s verwerft u vaardigheid en kennis om op een volwaardige wijze de begrotingsvoorbereiding binnen uw onderwijs afdeling ter hand te nemen.
Inhoud
Inleiding schoolfinanciën / financieel management in het onderwijs
- Hoe is de bekostiging in het onderwijs geregeld?
- Financieel beleid in relatie met strategisch beleid (onderwijs/ personeel/ huisvesting);
- De financiële planning&control cyclus binnen de onderwijsinstelling
- De financiën van de eigen school doorgronden.
Het financiële begrippenapparaat en het lezen van de financiële cijfers
- Opbrengsten en kosten, inkomsten en uitgaven;
- Afschrijvingen, reserves en voorzieningen.
- Het lezen en analyseren van de jaarrekening :uitleg en analyse van de balans, winst en verliesrekening;
- Inzicht in schoolvermogen, reserves en voorzieningen;
Van schoolbegroting naar afdelingsbudgetten:
- De begroting en budgettering: van schoolbegroting naar afdelingsbegroting en -budgetten
- Bepalen van de informatiebehoefte t.b.v. begrotingsvoorbereiding
- Welke begrotingsdelen bovenschools en welke school/ afdelinggebonden?
- Het verwerken van beleid en activiteiten in de exploitatie/schoolbegroting: inhoudelijke plannen vertalen in geld; Koppeling van middelen aan doelen
- Vormgeven van een schoolbegroting: Zichtbaar maken van kosten en opbrengsten.
De budgettering
- Werken met afdelingsbudgetten in de school; Voorwaarden aan budgettering
- Budgettoewijzing in aansluiting op beleidsplannen;
- Het beschikken over een budget: budgetverantwoordelijkheid van afdelingsmanager/ schooldirecteur;
- Budgetoverzichten en financiële rapportages.
Het financiële spel beheersen!
- Welke financiële ruimte heeft de afdeling/school?
- Eigen (beleids)voorstellen financieel onderbouwen en bepleiten
- Hoe gaan we om met tekorten en overschotten?
- Financiële analyse en bijsturing
Ontwikkel uw kennis en managementvaardigheden op financieel terrein!
Leer de financiële cijfers lezen en uw eigen school/afdelingsbegroting voor te bereiden.
Bijzonderheden
Doelgroep
Onderwijsmanagers, schooldirecteuren en staffunctionarissen in het onderwijs die hun kennis van schoolfinanciën en managementvaardigheden op financieel terrein op efficiënte wijze verder willen ontwikkelen.
Specifieke informatie
Niveau-indicatie: MBO/ HBO (afgestemd op beroepspraktijk)
Vóóropleiding: niet vereist
Studiebelasting: 14 uur (2 cursusdagen)
Docenten

Cock Raaijmakers
Drs. C. Raaijmakers (Cock) is specialist op het gebied van financieel management en de verbinding daarvan naar school- en onderwijsmanagement. Na een periode als schoolleider opereert hij sinds 1993 vanuit zijn woonplaats Ridderkerk als zelfstandig opleider en adviseur op het gebied van algemeen en financieel schoolmanagement.
Hij ontwikkelde materiaal voor diverse schoolleidersopleidingen, waarbij simulatie en het gebruik van direct toegankelijke modellen een geliefde werkwijze is. Voorts ziet hij het als zijn taak de verbanden te laten zien van de marketing-, onderwijs-, personeelscomponent met de financiële dimensie. Hij studeerde economie en is auteur van het boek ‘Planning en control in de schoolpraktijk’.

Ronald te Loo
Drs. R. te Loo (Ronald) was in 2002 mede oprichter van Organise to Learn. Hij verkocht dit samen met Bernadette de Munk in 2012 aan Dyade en voerde samen met haar ruim twee jaar de directie over Dyade Advies. Ronald publiceert regelmatig over de financiële aspecten van het onderwijs, die hem blijven fascineren en verwonderen. Ronald is associé bij Berenschot en is toezichthouder bij een aantal maatschappelijke organisaties.
Ook is Ronald te Loo oprichter van de adviesorganisatie Aap Noot Mies. Deze organisatie brengt vraagstukken in het onderwijs terug tot de kern. Met gevoel voor traditie en het besef dat traditie alleen bestaat als deze vernieuwt.
In-company
Deze cursus is -geheel of gedeeltelijk- ook beschikbaar als maatwerktraject op locatie voor een groep medewerkers/collega’s. Wij informeren u graag over de mogelijkheden en de kosten. Vraag een offerte aan via info@fiac.nl of 0252-340413.