Vrijwel alle ondersteunende medewerkers van scholen hebben dagelijks te maken met leerlingen. Soms direct, bijvoorbeeld omdat ze een servicedesk bezetten, soms indirect vanuit de tweede lijn (bijvoorbeeld op de administratie). Net als conciƫrges hebben deze ondersteunende medewerkers vaak de behoefte om beter in staat te zijn tot pedagogisch handelen.
Op school wordt doorgaans verwacht dat alle medewerkers overwicht bezitten naar leerlingen en hen waar nodig kunnen aanspreken of ondersteunen. Deze training helpt OOP-ers om āer te staanā wanneer de orde op school daarom vraagt (leerlingen aanspreken, handhaven van gedragsregels, incidenten de-escaleren). Ook komt aan de orde hoe je āer kunt zijnā wanneer een leerling dat nodig heeft, zonder in betrokkenheid te ver te gaan en de eigen positie op school te ondermijnen.
Tijdens de training komen de volgende onderdelen aan de orde:
- Omgaan met leerlingen;
- Communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken;
- Omgaan met asociaal gedrag en agressie;
- Optreden en handelen bij praktijkopdrachten.
Inhoud
Jongeren, motivatie en gedrag
Jongerencultuur, verschillen in leerlingen en gedrag, wat beweegt jongeren? Motiveren van leerlingen en beĆÆnvloeden van gedrag, complimenten of straffen, normen en waarden.
In interactie met leerlingen
Noodzakelijke sociale-, communicatieve en pedagogische vaardigheden, het belang van een positieve leerling gerichte benadering, ‘plus’ taal, gedrag beĆÆnvloedt gedrag, diverse gespreksvaardigheden, toezicht houden en surveillance, omgaan met conflicten tussen leerlingen.
Omgaan met asociaal en grensoverschrijdend gedrag
Professioneel omgaan met en reageren op ongewenst gedrag van (groepen) leerlingen en ouders: tips en technieken, situationele gespreksoefeningen: correctiegesprekken, omgaan met weerstanden en boosheid, grenzen stellen, invoelend vermogen en reflecteren van emoties.
Praktische opdrachten
Tijdens de drie dagen oefenen deelnemers op een prettige en veilige manier diverse vaardigheden en communicatietechnieken. Deelnemers oefenen daarbij diverse situaties die ze in de omgang met leerlingen kunnen tegenkomen.
Bijzonderheden
Actiekorting 2e deelnemer
Bij aanmelding van 2 deelnemers tegelijkertijd voor dezelfde cursus voor dezelfde datums ontvangt
de school voor elke 2de deelnemer een korting van 25% op de volledige cursusprijs.
Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
1. Het dient om 2 aanmeldingen voor deze cursus met dezelfde startdatum te gaan.
2. De actie geldt niet in combinatie met andere kortingsacties.
Doelgroep
Help- en servicedesk medewerkers, ICT-ondersteuners, documentatie- en leercentrummedewerkers, (technisch) onderwijsassistenten, facilitair medewerkers, kantinemedewerkers en administratief medewerkers werkzaam bij een onderwijsinstelling (met name voortgezet onderwijs en roc’s).
Opmerkingen
Deze training vindt vanwege de inhoudelijke overeenkomsten plaats in combinatie met āPedagogisch ConciĆ«rge 1ā. Er is indien nodig aandacht voor de eigen casuĆÆstiek. De cursus wordt afgesloten met een eigen certificaat.
Specifieke informatie
Niveau-indicatie: VMBO/ MBO (afgestemd op beroepspraktijk)
Vooropleiding: niet vereist
Studiebelasting: 21 uur (3 cursusdagen)
Locatie en tijden
De locatie is:
NDC Den Hommel
Kennedylaan 9
3533 KH Utrecht
De cursustijden zijn van 9:00 uur tot 16:00 uur.
In-company
Deze cursus is -geheel of gedeeltelijk- ook beschikbaar als maatwerktraject op locatie voor een groep medewerkers/collegaās. Wij informeren u graag over de mogelijkheden en de kosten. Vraag een offerte aan via info@fiac.nl of 0252-340413.
Ook interessant voor u
Log in
Om toegang te krijgen tot deze cursus is een login vereist. Vul hieronder uw gegevens in!