Mail ons

info@fiac.nl

Bel ons

0252-340413

Schoolveiligheidsmedewerker 1

Beveiliging, toezicht en handelen in onveilige situaties!

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
  • Sociale veiligheid op school;
  • Beveiliging en toezicht houden;
  • Relevante wet- en regelgeving en wettelijke bevoegdheden (optreden en handelen);
  • Jeugdcriminaliteit en ondermijning;
  • Omgaan met agressie - en conflictsituaties.
WanneerWaarPrijsCertificaat
5, 26 november, 10 december 2025Utrecht€ 1.495,-Ja, FiAC instituut

Bij de uitvoering van beleid op het terrein van sociale veiligheid en preventie vervullen ondersteunende medewerkers een belangrijke rol. Zij zijn de ogen en de oren op de werkvloer, signaleren als eerste mogelijk criminele activiteiten en treden op bij asociaal gedrag en agressie. Aanvullend zijn ze (mede) verantwoordelijk voor het in stand houden van preventieve maatregelen rondom schoolveiligheid en beveiliging, zijn ze betrokken bij het toegangsbeheer en houden toezicht op de huisregels binnen de school.

Het doel van deze 3-daagse praktijkgerichte cursus is het vergroten van gewenste kennis en toezicht houdende vaardigheden bij medewerkers die vanuit hun dagelijkse en of toezichthoudende taak binnen de school te maken kunnen krijgen met situaties rondom jeugdcriminaliteit en ondermijning, diefstal en vandalisme, asociaal gedrag en agressie.

Deze praktische en operationeel gerichte cursus is bestemd voor OOP’ers (gebouwbeheerders, (hoofd)conciërges, toezichthouders en facilitair medewerkers) in VO/BVE/HBO die te maken hebben uitvoerende en toezichthoudende activiteiten op het terrein van sociale veiligheid, beveiliging en criminaliteitspreventie.

Inhoud

Inleiding veiligheid, beveiliging en toezicht houden
•    Veiligheidsrisico’s in en om de school
•    Schoolveiligheidspiramide en sociale veiligheid
•    Basiskennis en afstemming sociale veiligheid, security en hospitality
•    Schoolveiligheid en preventie: waar let ik op tijdens mijn rondes door het schoolgebouw?
•    Technische en organisatorische maatregelen (OBE-model)

De oop-er als spil binnen de sociale veiligheid
•    Taken en rollen van de conciërge/het OOP op het terrein van schoolveiligheid
•    Gastvrijheid en leerling-gericht werken binnen de school als basis voor een veilige werk­omgeving
•    Het belang van autoriteit en een goede persoonlijke presentatie, houding en uitstra­ling:

Hanteren en handhaven van huisregels
•    Helder­heid over normen en waarden (gewenst, ongewenst en ontoelaatbaar gedrag)  binnen de school;
•    Het belang van onderlinge afstemming en eenduidigheid in aanpak richting leerlin­gen/ouders/bezoekers;
•    Afspraken en procedu­res op school/teamniveau
•    Hanteren en handhaven van de huisregels: hoe gaan we om met ‘overtredingen’ bin­nen de algemene ruimtes in de school of met ongewenste bezoekers;

Omgaan met en handelen bij agressief en grensoverschrijdend gedrag,
•    Omgaan met agressie, agressiebeheersing en ongewenst en ontoelaatbaar gedrag
•    Aanspreken van (on)bekende leerlingen op asociaal gedrag en handelen, bijv. opstan­digheid, brutaliteit, of overtreding van regels.
•    Hoe te handelen bij diverse vormen van agressie? Stappen om agressie te begren­zen en verdere escalatie te voorkomen.
•    Contact maken en communiceren met de ander in agressiesituaties
•    Werken aan een professionele en zelfbewuste grondhouding
•    Reguleren van eigen spanningen, emoties en angsten 

Security en kleine criminaliteitspreventie
•    Beveiliging van eigendommen en inventaris in en rondom het schoolgebouw
•    Toegangsbeheer en ontvangst van bezoekers
•    Profiling en signaleren van potentieel crimineel gedrag
•    Handelen bij crimineel gedrag: drugs/wapens, inbraak, diefstal(heterdaad), vernieling

Relevante wet- en regelgeving (toepassen en handelen)
•    Strafbare gedragingen en wettelijke bevoegdheden (wat mag wel en wat mag niet?)
•    Toepas­sen van bevoegdheden in de praktijk en optreden bij ongewenste bezoekers (aanhouden, vorderen, huisvredebreuk, visitatie)
•    Optreden/ handelen bij diverse vormen van crimineel gedrag (diefstal, wapenbezit).

Het programma biedt volop ruimte voor eigen inbreng en interactie met deelnemers. Veel aandacht is er daarbij voor de eigen specifieke schoolsituatie.

Bijzonderheden

Bijzonderheden
N.B.: De cursus maakt deel uit van de Leergang Schoolveiligheidsmedewerker. Deze leergang bestaat uit 2 cursussen (modules) van elk 3 dagen:
– ‘Sociale veiligheid, preventie en criminaliteit/ Schoolveiligheidsmedewerker 1’ en
– ‘Handelen bij calamiteiten en geweldsincidenten/ Schoolveiligheidsmedewerker 2’.
De cursussen zijn apart en in willekeurige volgorde te volgen.

Actiekorting 2e deelnemer:
Bij aanmelding van 2 deelnemers tegelijkertijd voor dezelfde cursus voor dezelfde datums ontvangt 
de school voor elke 2de deelnemer een korting van 25% op de volledige cursusprijs.
De actie geldt niet in combinatie met andere kortingsacties.

Doelgroep
Deze praktische en operationeel gerichte cursus is bestemd voor facilitair beheerders en ondersteunende medewerkers binnen onderwijsinstellingen die te maken hebben met coördinerende en toezichthoudende activiteiten op het terrein van beveiliging, criminaliteitspreventie, gebouw-veiligheid, bedrijfshulpverlening en sociale veiligheid.

Specifieke informatie
Niveau-indicatie: VMBO/ MBO (afgestemd op beroepspraktijk)
Vóóropleiding: niet vereist
Studiebelasting: 21 uur (3 cursusdagen)

Reacties

Eerdere deelnemers over deze cursus:
‘Ik wil nog veel meer hierover leren. Zeer interessant!’
‘Ik vond de opbouw goed. Op persoonlijke gesprekken werd goed geanticipeerd. Zowel stimuleren als reguleren.’
‘Weer genoeg informatie om in de praktijk te brengen/gebruiken.’

In-company

Deze cursus is  -geheel of gedeeltelijk- ook beschikbaar als maatwerktraject op locatie voor een groep medewerkers/collega’s. Wij informeren u graag over de mogelijkheden en de kosten. Vraag een offerte aan via info@fiac.nl of 0252-340413.

Niet Ingeschreven
3-daagse | Start 5 november

Cursus Bevat

  • 3 Modules
  • Cursus Certificaat