Laat ons 'out of the box' denken !

Lang niet altijd zijn ‘klassieke’ opleidingen en trainingen de meest succesvolle remedie bij problemen (binnen teams) op school. Omdat FiAC streeft naar werkende oplossingen, worden binnen een in-company trajecten ook heel andere werkvormen neergezet. We mogen graag ‘out of the box’ denken, wat onder meer kan leiden tot de volgende spel- en begeleidingsvormen.

Theater
Het is heel Hollands om te spreken over ‘gewoon je werk doen’. Maar iedere medewerker in het onderwijs stapt in zekere zin ook in een rol, die gespeeld wordt van het begin tot het einde van de werktijd. Oefenen hoe je met verve die rol (jouw functie) neerzet, kan heel verhelderend werken. Beschouw lesgeven of manager zijn eens als een stukje theater, met een dramacoach van FiAC als ondersteunende regisseur!

Bemiddelen
Waar mensen samenwerken, komen soms karakters met elkaar in botsing. Conflicten op de werkvloer kunnen negatief uitpakken voor de sfeer, de leerprestaties en/of het veiligheidsgevoel op school. Een oud gezegd luidt: ‘vreemde ogen dwingen’.  Een trainer/coach van FiAC kan opsporen waar ‘de pijn’ zit in een team, het conflict uit de wereld helpen om de groep daarna in hersteld onderling vertrouwen mee te nemen naar een gedeeld doel.

Coaching on the job
In je kracht komen is eerder een kwestie van in de praktijk adequaat leren handelen dan van inzichten verwerven vanuit de theorie. Trainers/coaches van FiAC kunnen meelopen met medewerkers, meebeleven waarmee zij geconfronteerd worden en zien hoe zij de dingen aanpakken. Ter plekke zijn ze een steun in de rug en na afloop kan met gerichte feedback worden aangeleerd hoe het een volgende keer ook zou kunnen!

Gesprekstechniek
Communicatie is de basis voor zowel leidinggeven als op gelijk niveau samenwerken. De sfeer en de resultaten verbeteren wanneer medewerkers leren elkaar aan te spreken op de juiste toon, zowel op de werkvloer als tijdens werkbesprekingen. Ervaren communicatietrainers van FiAC spiegelen OOP’ers hoe zij zich gedragen. Zo komen zij sterker te staan in de onderlinge samenwerking. Leidinggevenden krijgen steun en feeback bij het voeren van ‘lastige’ gesprekken.