Pedagogisch conciërge 2 (Verdiepingstraining)

Pedagogisch handelen voor concierges en OOP-ers

Tijdens de training komen de volgende onderdelen aan de orde

  • Verdieping pedagogisch handelen voor oop-ers
  • Omgaan met cultuurverschillen en straatcultuur.
  • Omgaan met afwijkend (deviant) gedrag bij jongeren
  • Verslaving en probleemgedrag

Algemeen

Elk kind is anders en heeft zijn eigen ‘gebruiksaanwijzing’. De meeste leerlingen binnen de school zijn echter op een algemene manier benaderbaar en aanspreekbaar. Conciërges en onderwijsondersteu­ners weten doorgaans hoe ze met deze ‘doorsnee’ leerlingen moeten omgaan. De FiAC trainingen ‘Pedagogisch conciërge’ en ‘ De Onderwijsassistent’ geven hiervoor de noodzakelijk en praktische handvatten.

De leerlingenpopulatie binnen scholen is echter divers. Naast leerlingen uit andere culturen, heeft onderwijs ook steeds meer te maken met leerlingen die de normen en waarden van de straat hante­ren, de zg. ‘straat­cultuur’. Er is ook een categorie leerlingen die zich om wat voor reden dan ook an­ders en moeilijker gedraagt dan je normaal zou verwachten. Deze ‘probleemleerlingen’ vertonen zg. deviant (af­wijkend) gedrag. Soms uit zich dit in opstandigheid, brutaliteit of agressie, maar soms ook in het om­gekeerde, bijvoorbeeld zwijgen, terugtrekken of afsluiten. Diverse problematieken en stoor­nissen kun­nen de oorzaak van dit afwijkende gedrag zijn. De omgang met deze diversiteit aan jonge­ren is com­plexer en lastiger dan die met de standaardleerling. Voor conciërges is het van belang te weten hoe ze met de diverse leerling-categorieën, hun achtergronden en het bijbehorende gedrag om moeten gaan. Hoe krijg ik contact, hoe spreek ik ze aan, hoe kan ik ze corrigeren of enthousiasme­ren? Vragen die tijdens de deze 3-daagse vervolgtraining ‘Pedagogisch conciërge 2’ aan bod komen.

Naast uitbreiding van hun algemene pedagogische vaardigheden verwerven deelnemers tijdens deze interactieve training meer inzicht in mogelijke achtergronden van gedrag bij jongeren (multiculturaliteit, straatcultuur, deviant gedrag, radicalisering).

De nadruk ligt dan ook bij deze drie dagen op het oefenen van vaardigheden die de omgang en beje­gening van jongeren in het algemeen en met dit afwijkende gedrag gemakkelijker maken. Deelnemers leren waarom een bepaalde aanpak al dan niet zal werken. Diverse methodieken van aanpak zullen actief met een acteur geoefend worden. De training geeft deelnemers adequate handvatten om ook deze categorie leerlingen op een werkzame en positieve manier te benaderen.

Inhoud

Dag 1
Inleiding, toelichting en vaststellen individuele leerwensen 

Verdieping pedagogisch handelen voor oop-ers

 ♦        Pedagogisch handelen voor gevorderden (praktische vaardigheden);
 ♦        Het belang van een positieve benadering, duidelijk zijn en autoriteit;
 ♦        Omgaan met groepen, groepsge­drag en groepsprocessen;
               o        Benadering van en omgaan met moeilijk groepsgedrag;
               o        Contact maken met jongeren in een groepssituatie;
               o        Herkennen van groepsrollen;
 ♦       Omgaan met conflicten tussen leerlingen;
               o        Je eigen rol bij conflicten
               o        Ingrijpen en handelen bij conflicten tussen leerlingen.

Praktische opdrachten (middag)
Situationele gespreksoefeningen: com­municeren met leerlingen/ groepen. Onder regie van trainers worden de nieuw geleerde communicatietechnie­ken actief geoefend.

Dag 2 
Omgaan met cultuurverschillen en straatcultuur 
 ♦         Kennis van diversiteit in waarden en normen; verschillen tussen straat en burgercultuur;
 ♦         Respect en omgaan met eergevoel en schaamtecultuur, ontkenning en liegen;
 ♦         Multiculturele communicatie en contact maken met jongeren uit de straatcultuur en allochtone jongeren;
 ♦         Omgaan met straatcultuur; professioneel corrigeren van ongewenst gedrag binnen de straatcultuur;
 ♦         Judo- en karateaanpak; vaardigheden voor het effectief beïnvloeden van straatcultuur gedrag;
 ♦         Specifieke aspecten: loverboys en girls, radicalisering.

Praktische opdrachten (middag)
Situationele oefeningen: contact maken met jongeren uit straatcultuur en allochtone jongeren; corrige­ren van excessief (groeps)gedrag binnen de straatcultuur. Onder regie van trainers worden gewenste vaardigheden en technie­ken actief geoefend. 

Dag 3
Omgaan met afwijkend (deviant) gedrag bij jongeren 
 ♦        Signaleren en herkennen van afwijkend gedrag en gedragstoornissen bij leerlingen;
 ♦        Oorzaken van diverse gedragsstoornissen (persoonlijkheid, depressief, zelfbeschadiging);
 ♦        Contact maken en omgaan met jongeren met deviant gedrag;

Verslaving en probleemgedrag
 ♦         Alcohol, drugs en gok verslaving;
 ♦         Signaleren van verslaving bij jongeren.

Praktische opdrachten (middag)
Situationele oefeningen: observeren en achterhalen van gedragsproblematiek; Leren herkennen van diverse gedragshoudingen. Oefenen in het contact maken met jongeren met gedragsproblematiek. Onder regie van trainers worden gewenste vaardigheden en technie­ken actief geoefend.

Afsluiting en evaluatie

Reacties

Eerdere deelnemers over deze training:
'Ik wil nog veel meer hierover leren. Zeer interessant!'
'Ik vond de opbouw goed. Op persoonlijke gesprekken werd goed geanticipeerd. Zowel stimuleren als reguleren.'
'Weer genoeg informatie om in de praktijk te brengen/gebruiken.'

Bijzonderheden

Vroegboekkorting:
Schrijft u zich in voor deze training, in de periode 1 mei t/m 20 juli 2018, dan ontvangt u een korting van € 75,00.
(N.B.: deze korting geldt niet in combinatie met andere kortingen).

Actiekorting 2e deelnemer:
Bij aanmelding van 2 deelnemers tegelijkertijd voor deze cursus ontvangt 
de school voor elke 2de deelnemer een korting van 40% op de volledige cursusprijs.

Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
1.    Het dient om 2 aanmeldingen voor deze cursus met dezelfde startdatum te gaan, de vroegboekkorting geldt alleen voor de eerste deelnemer.
2.    De actie geldt niet in combinatie met andere kortingsacties.

Doelgroep
Conciërges, oop-ers, kantinemedewerkers en onderwijsassistenten die veel contacten hebben met leerlingen en die meer willen weten over de omgang met (groepen) leerlingen. Het is wenselijk om eerst de cursus pedagogisch conciërge 1 of de cursus onderwijsassistent te hebben gevolgd.

Specifieke informatie
Niveau-indicatie: VMBO/ MBO (afgestemd op beroepspraktijk)
Vóóropleiding: niet vereist
Studiebelasting: 21 uur (3 cursusdagen)

Waar & wanneer

De cursus vindt plaats op 14, 28 november, 12 december 2018.

De locatie is:
NDC Den Hommel
Kennedylaan 9
3533 KH Utrecht

De kosten per persoon bedragen € 1.275,-, vrijgesteld van BTW.

Aanmelden

Aanmelden