Over FiAC  /  Nieuws  /  Referenties

Succesvol werken en effectief communiceren (speciaal voor OOP)      met acteurs

Speciaal voor het ondersteunend personeel in het onderwijs!

'Sta sterk in de omgang met docenten, leerlingen en ouders!'

Goede persoonlijke, sociale en communicatieve vaardigheden zijn voor elke professional van be­lang. Binnen scholen geldt dat zeker voor de categorie ondersteunend en administratief personeel. De kwaliteit van het ondersteunende proces bepaalt immers mede de kwaliteit van het onderwijs. Het verwachtingspatroon en de professionele eisen die aan het onderwijsondersteunend en administratief personeel (OOP) worden gesteld zijn de afgelopen jaren steeds hoger komen te liggen. Zo wordt van ‘oop-ers’ verwacht dat zij goed kunnen samenwerken met docenten en dat zij efficiënt en effectief kunnen reage­ren op, soms lastige, vragen en wensen van leerlingen en ouders. Om als professioneel dienstverlener binnen het onderwijs te kunnen werken dienen zij dan ook te beschikken over competenties als flexibiliteit, klantgerichtheid, kwaliteitsbewustzijn en goed communicatief vermogen.
De 3-daagse training ‘Succesvol werken en effectief communiceren' biedt medewerkers werkzaam in het onderwijs hiervoor de gewenste handvatten en de mogelijkheden om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.

Wat leert u concreet tijdens deze 3-daagse training?
 • U verwerft inzicht in uw sterke en zwakke punten.
 • U leert om te gaan met verwachtingen en wensen van collega’s en leidinggevenden.
 • U vergroot uw communicatieve vaardigheden en leert mensen effectief te beïnvloeden.
 • U versterkt uw persoonlijke uitstraling en leert zelfbewust over te komen.
 • U oefent lastige gesprekken met leerlingen, docenten en collega’s.
 • U leert om te gaan met weerstanden en tegenwerking.
 • U leert problemen en conflicten in de samenwerking te hanteren.

Inhoud

Tijdens de training worden de volgende onderdelen behandeld

Ken uzelf: vergroten van persoonlijk inzicht en effectiviteit

  • Bewustwording en verkrijgen van inzicht in het eigen functioneren, communiceren en handelen: waar functioneer ik goed en waar kan het beter?
  • Herkennen van uw eigen kwaliteiten en valkuilen;
  • Werken aan een zelfbewuste en professionele beroepshouding;
  • Hanteren van eigen emoties en spanningen en omgaan met werkdruk;
  • Uw eigen persoonlijk actieplan.

Succesvol communiceren op de werkvloer

  • Gedrag beïnvloedt gedrag: inzicht in de eigen wijze van communiceren en de effecten daarvan op anderen;
  • Basisvaardigheden communicatie en diverse gesprekstechnieken (contact maken, invoelend vermogen, feedback geven en ontvangen);
  • Gesprekken met mondige en lastige leerlingen, ouders en docenten: duidelijk zijn, grenzen stellen, keuzes bieden, nee kunnen zeggen;
  • Corrigeren van moeilijk en asociaal gedrag: omgaan met weerstanden, tegenwerking en boosheid;

De klantgerichte medewerker

  • Klantgerichtheid en klantgericht handelen: concretisering van een klantgerichte houding;
  • 10 dimensies van persoonlijke klantgerichtheid;
  • Persoonlijke presentatie, beroepshouding en uitstraling;
  • Omgaan met verwachtingen wensen en eisen van leerlingen en docenten: grenzen aan dienstverlening;
  • Klantgericht communiceren en omgaan met klachten.

Effectief samenwerken in een team

  • De eigen rol in het team: wat maakt van mij een goede collega?
  • Herkennen van kwaliteiten bij collega’s (kernkwaliteiten);
  • Communiceren binnen een team: het geven en ontvangen van feedback, kritiek en complimenten;
  • Omgaan met conflicten en problemen in de samenwerking;
  • Lastige gesprekken met directe collega’s en leidinggevenden.

Met acteurs
Tijdens de gehele training werkt u aan uw eigen persoonlijke actieplan.  U oefent daarbij diverse lastige werksituaties en discussies waarmee u in de dagelijkse schoolpraktijk wordt geconfronteerd. Bij verschillende oefeningen wordt gebruik gemaakt van professioneel tegenspel met behulp van trainingsacteurs.

Gezien het interactieve karakter van de training wordt er gewerkt in kleine groepen. Het aantal deelnemers is gemaximaliseerd!

Trainingsduur: 3 dagen

Eerdere deelnemers over deze training:
'Leerzaam en toepasbaar in de praktijk.'
'Met de acteurs aan de gang gaan is erg fijn.'
'Goed verzorgde en leerzame cursus.'
'De interactie en sfeer is erg goed.'

Brochure Vakcursussen voor staffunctionarissen in het VO Schooljaar 2017/2018

Bijzonderheden

Vroegboekkorting:
Schrijft u zich in voor deze cursus, in de periode 10 mei t/m 1 augustus 2017, dan ontvangt u een korting van € 75,00.

(N.B.: deze korting geldt niet in combinatie met andere kortingen).


Actiekorting 2e deelnemer:

Bij aanmelding van 2 deelnemers tegelijkertijd voor deze cursus ontvangt 
de school voor de 2de deelnemer een korting van 40% op de cursusprijs.

Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
1.    Het dient om 2 aanmeldingen voor deze cursus met dezelfde startdatum te gaan.
2.    De actie geldt niet in combinatie met andere kortingsacties.

Doelgroep

Deze goed gewaardeerde training is bedoeld voor ondersteunende medewerkers (OOP) die hun persoonlijke, sociale - en communicatieve vaardigheden willen versterken om daarmee meer resultaat binnen het dagelijks functioneren te behalen.

Data, locatie & kosten

De driedaagse cursus vindt plaats op 10, 24 november, 8 december 2017.
De locatie is NDC Den Hommel te Utrecht. routekaart
De kosten per persoon bedragen € 1.275,00 (inclusief cursusmateriaal en overige voorzieningen).
Deze cursus is vrijgesteld van BTW-heffing.

Condities

Toelating    geen specifieke vooropleiding vereist
Aantal dagen    3 dagen
In company    ja, cursuscode IC-1043
Open inschrijving    ja, cursuscode OI-1043
Certificaat    FiAC Instituutcertificaat
Co-trainer ja



» terug naar cursusaanbod

FiAC contactgegevens
Postadres Secretariaat
Postbus 89 Gieterij 50
2210 AB Noordwijkerhout 2211 XK Noordwijkerhout
 
Telefoon: 0252-340413 Website: www.fiac.nl
Fax: 0252-340414 E-mail: info@fiac.nl